Valósággá vált az Ipar 4.0 a Boschnál Hatvanban

Valósággá vált az Ipar 4.0 a Boschnál Hatvanban

Önvezető járművek szállítják az alkatrészeket, a késztermékeket és a csomagolóanyagokat a Bosch két hatvani háza közt. Digitális, felhőbe integrált rendszer követi a portékák útját, automata jármű-beléptetés, különleges hordozható printerek, továbbá drónok is támogatják a munkatársakat – a jövő logisztikai centruma a Bosch hatvani telephelyén már valóság. A Connected Hubban már elindultak az automatizált járművek is, ezzel mindazonáltal teljessé vált az Ipar 4.0 koncepció megvalósítása. „A 62 ezer négyzetméteres objektum, amely a Bosch harmadik legnagyobb raktárközpontja Európában, csomagolási és raktározási szolgáltatásokat nyújt a társaság magyarországi és regionális gyárai részére. A Connected Hub ezenkívül a Bosch kelet-európai gyárainak köztes raktárbázisaként is működik” – mondta Kerstin Barth, a Connected Hub vezetője.

A raktárközpont a Bosch hatvani telephelyének részeként szorosan együttműködik a gyárral, amely a vállalatcsoport gépjármű-elektronika részlegének legnagyobb gyártóközpontja a világon. Az együttes munka különösen a folyamatok és az Ipar 4.0 szabványok fejlesztése kapcsán kiemelkedő, azonfelül elsőrangú lehetőséget nyújt az modernizált ipari-technológiai megoldások tesztelésére és bevezetésére.

„A Bosch a dolgok internetének stratégiájában az egész ellátási lánc digitalizációját és a hálózatba kapcsolt működést tűzte ki célul. A Connected Hub a régióban lehengerlő Ipar 4.0 és logisztikai megoldásaival ennek a víziónak a megvalósult, kimagasló példája. Az Ipar 4.0 megoldások napjainkban már a Bosch mindennapjainak részét képezik, alkalmazásuk kiemelkedően növeli a cég hatékonyságát és támogatja a versenyképesség fenntartását” – nyomatékosította Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban.

IoT, hálózatba kapcsoltság és Ipar 4.0

A Bosch Ipar 4.0 koncepciója az úgynevezett digitális iker megvalósítását tűzte ki célul. Ez azt jelenti, hogy az adott telephelyen az egész külső ellátási lánc digitális mását hozzák létre. A virtuális ikertestvér a dolgok internetén át valós idejű kapcsolatot tart fizikai párjával, mindent összevetve teljesen élő szimulációja a valós folyamatoknak. A Connected Hubban ez a digitális iker a Bosch saját fejlesztésű, felhő-alapú InTrack-megoldására épül, ez az a rendszer, amely a logisztikai folyamatot a gyártmányok megrendelésétől és szállításától kezdve a raktárbázisba érkezésükig nyomon követi. A folyamatok különféle alkalmazásokkal okostelefonon, tableten és számítógépen is simán követhetők. A megoldás nemcsak átláthatóbbá teszi a szállítást, hanem a elengedhetetlen fizikai munka mennyiségét is csökkenti, azonkívül kíméli a környezetet, tudniillik nincsen papíralapú dokumentáció. A megoldás a Bosch saját fejlesztése, amit a hatvani Connected Hub tesztelt, és itt alkalmazzák az egész rendszert elsőként a világon.

Önvezető járművek és drónok a logisztika szolgálatában

A Connected Hubban felfedezhető továbbfejlesztett rendszerek döntő része a Bosch saját fejlesztése, akárcsak a Dock&Yard vagy Cross Dock applikáció. A raktárbázis építészete jellegzetes, merthogy a Connected Hub közvetlenül, egy hídon át kapcsolódik a szomszédos üzem négy csarnokához. A híd eltérő magasságban található szintjeit egy spirálút kapcsolja össze a gyárral, amin át a teljesen önvezető járművek szállítják az árucikkeket és a nyersanyagokat.

Az önvezető járművek, az úgynevezett milkrunok, lézeres navigációt használnak, érzékelőkkel mérik a távolságokat és a szögeket, ráadásul azt is észlelik, ha valaki vagy valami elállja az útjukat. Ilyen esetben haladéktalanul leállnak, és csak az kordon megszűnését követően indulnak újra. A 24 tagból álló milkrun-flottát mindenre kiterjedő biztonsági rendszerrel szerelték fel, mely például figyeli a járművek sebességét is, ezáltal a balesetek vagy hibák lehetősége is kevesebb lesz. A milkrunok naponta csaknem 800 kilométert tesznek meg az épületekben. Az autonóm járműflotta az általa végzett tevékenységek összetettsége és a forgalom volumenét nézve is példa nélküli a világon. Az nagy tudású szoftvernek hála nemcsak egymással, hanem a logisztikai centrum másfajta rendszereivel, példának okáért a vészjelző rendszerrel is összeköttetésben vannak, és állandóan kommunikálnak.

A logisztikai központba érkező, és onnan távozó szállítmányokat RFID-címkékkel (rádiófrekvenciás azonosító) látják el, ami támogatja a készletek és az anyagok nyomon követését. A Connected Hubban szkennerek, hordozható printerek és az RFID modern műszaki megoldás is patronálja a hatékony logisztikai folyamatokat, a leltározást ugyanakkor drónok igénybevételével teszik még egyszerűbbé.

Hatvanban üzemel a Föld harmadik legnagyobb Bosch raktárbázisa

A logisztikai centrum legfontosabb célkitűzése a eltárolás, az itt tárolt készletek döntő része az autóiparhoz köthető. A Connected Hub azonfelül a cég magyarországi gyárainak ellátásáért is felel. A logisztikai központban átlagosan csaknem 11 ezer terméket tárolnak, és naponta hozzávetőlegesen kétszáz kamion fordul meg a telephelyen. A Connected Hubban a raktározáshoz kapcsolódóan egy kivételes csomagolóanyag-mosót is üzemeltetnek, amely naponta 20-25 ezer eltérő csomagolóláda tisztítását végzi. A logisztikai szolgáltatásokat egész egészében a Bosch működteti.

A hatvani Inpark területén fekvő raktárközpontot a Bosch az állami tulajdonú, de piaci alapokon funkcionáló Nemzeti Ipari Park Üzemeltető és Fejlesztő Zrt. -től (NIPÜF) bérli. A Connected Hub kialakítása alatt a társaság nagy szabadságot kapott a létesítmény tulajdonosától, a logisztikai központot teljesen a Bosch igényeire szabva formálták ki, külön figyelmet fordítva a fenntarthatósági és energiahatékonysági szempontokra is.

Fenntartható raktárközpont

A hatvani logisztikai center a Bosch csaknem 780 raktárból álló internacionális ellátásilánc- hálózatának része. A világon a Bosch 37 ezer munkatársa figyelmet fordít beszerzéssel és logisztikával, naponta csaknem 240 gyárat látnak el alkatrészekkel és nyersanyagokkal. Fő feladatuk, hogy a Bosch megrendelőinek kiszolgálása érdekében biztosítsák a szüntelen, fenntartható és rugalmas ellátási láncot az egész értékfolyamat alatt.

Több raktár egyesítésével a Bosch figyelemre méltóan – évi 586 tonnával – járul hozzá a CO2-kibocsátás csökkentéséhez a hatvani telephelyen, mivel a korábbi regionális és helyi szállítások száma mérséklődött. A környezettudatosság jegyében a targoncaflotta lítiumion alapú áramforrásokkal üzemel, ami egyrészt lehetőséget ad a zöld energia használatára. A központosított eltárolás eredménye, hogy a Bosch Hatvanban 30 százalékkal csökkentette a visszaváltható csomagolási készletet. Az ipari hulladékkezelés is környezetbarát módon zajlik, szelektíven gyűjtik a fát, a műanyagot és a papírt.

A Bosch az elképzelések alapján halad előre a klímavédelmi céljainak teljesítésében. 2020 tavaszán a társaság nemzetközileg több mint 400 telephelye vált klímasemlegessé. Ennek eredményeként a Bosch lett az első olyan mindenre kiterjedő ipari cég, amelyiknek saját telephelyei – köztük a magyarországiak – nem hagynak szénlábnyomot maguk után. A Bosch arra törekszik, hogy a beszállítóktól az ügyfelekig terjedő egész értékláncában a 2018-as szinthez képest 2030-ra 15 százalékkal csökkentse a CO2-kibocsátást. Mindez összesen 67 millió tonna kibocsátáscsökkentést jelent ezt követően.