Mit csinálnak a magyarok, mikor is otthon vannak? Az elmúlt évek megváltozott szokásait kutatta a Samsung

Mit csinálnak a magyarok, mikor is otthon vannak? Az elmúlt évek megváltozott szokásait kutatta a Samsung

Több időt töltünk otthon és másfajta szabadidős tevékenységeket választunk, mint 2-3 évvel ezelőtt – derül ki a Samsung tetszetős felméréséből A válaszadók 36%-a állítja, gyakrabban van otthon, mint 2020 előtt, és bár a tévézés, filmek vagy más videós tartalmak fogyasztása még állandóan az egyik leggyakoribb otthoni program, sok más tevékenység népszerűsége megváltozott az utóbbi közel fél évtizedben.

A szabadidő eltöltése szempontjából tartós változásokat hoztak az elmúlt évek történései a magyarok életébe: 2022-ben a megkérdezettek több mint egyharmada (36%) állította azt, hogy több, és mindössze tizedük (9%), hogy kevesebb időt tölt most otthon, mint a járvány előtti korban. A legfiatalabb korcsoport elemei közt láthatóak az emberek leggyakrabban azok, akik több időt töltenek jelen pillanatban otthon a 2020-as évek előtti időkhöz képest: a 18-34 évesek körében 45% ez az arány, a 35-49 évesek körében csak 34%, ameddig az 50-65 évesek körében 32%.

Otthon tudunk a legjobban lazítani

A kutatásból kirajzolódik, hogy otthonunk kényelmében többet tudunk lazítani és töltekezni: a válaszadók fele (52%) úgy érzi, hogy mikor is többet van otthon, több ideje jut a kikapcsolódásra és pihenésre. Teljességében szabadidőnket inkább otthon töltjük, mint azon kívül és ezenkívül gyakrabban, mint ezelőtt. Ebben segítségünkre lehet, hogy egyre elterjedtebbek azok a technológiai alkalmatosságok, amelyekkel csúcs minőségben élvezhetjük a hobbijainkat. A Samsung Neo QLED televíziók példának okáért moziszerű képminőséget biztosítanak otthonunkban, mindezt térhatású Dolby Atmos hangzással, míg a szerkezet belesimul az enteriőrbe a fölöttébb vékony, Infinity One kialakításával. Ez sokak mindennapi pihenését emelheti magasabb szintre: a megkérdezettek csaknem kétharmada minden nap be szokta kapcsolni a tévét vagy bármilyen más eszközt, hogy filmet vagy valamilyen műsort nézzen, a válaszadók 91%-a legalább hetente néz filmet.

Életünk változásával a hobbijaink is változnak

Azt, hogy mivel töltjük a szabadidőnket, az élet- ezenkívül anyagi helyzetünk változása és külső helyzetek is befolyásolhatják. A kutatás eredményei alapján az anyagi helyzet változása nagyobb hatással volt az szabadidő eltöltési szokásainkra (48%-ra hatott), mint a koronavírus hatásai (35%-ra hatott). Bár a legtöbb otthoni tevékenység gyakoribbá válásáért a egyéni élethelyzet változását (pl. munkahelyváltás, idősödő gyermek) jelölték meg legnagyobb arányban okként a válaszadók, a koronavírus-járvány is számottevően befolyásolta az emberek szokásainak alakulását. A pandémia pozitív irányba hatott nagyon sok otthoni tevékenységre: a megkérdezettek (33-36%) konkrétan a járvány folytán barkácsolnak vagy kézműveskednek gyakrabban, többet játszanak online, hallgatnak zenét, néznek filmet, amellett tévét, vagy akár tanulnak, továbbá foglalkoznak önfejlesztéssel otthonukban. Bár az elmúlt 2-3 évben teljességében az emberek leggyakrabban a videójátékokra fordított időt csökkentették, azok, akik viszont többet játszanak (27%), az anyagi helyzetük változásával magyarázzák ezt.

A koronavírus leginkább a társas összejövetelek, bulik otthoni rendezésére volt negatív hatással, a megkérdezettek 21%-a ritkábban vár vendégeket otthon emiatt. Teljességében viszont a pandémia és a gazdasági helyzet jellemzően ritkábban játszik szerepet abban, hogy az otthoni tevékenységek közül mire fordítanak kevesebb időt az emberek. Tízből hárman ritkábban kézműveskednek, festenek vagy rajzolnak szabadidejükben, mint pár évvel ezelőtt. A válaszadók 20%-a vallotta azt, hogy kevesebbet olvas, de itt korosztályonként nagy az eltérés: a legfiatalabb válaszadók 29%, miközben a legidősebbeknek mindössze 13%-a ítélte meg úgy, hogy ritkábban vesz most könyvet a kezébe.

A házon kívüli szabadidős tevékenységekre kiemelkedő többség ugyanannyi időt szentel (45-63%), de kiemelkedően nagy arányban számoltak be az összes időtöltési mód tekintetében ritkulásról: a válaszadók közel fele jár ritkábban étterembe (46%), színházba (44%) vagy koncertre (44%). Ezekre leginkább az anyagi helyzet változása hatott ilyen irányba.

Az otthonunk: mulattató centrum és munkaállomás

A Samsung kutatásából kiderül, hogy otthonunk már korántsem csak az a hely, ahova aludni járunk: egy multifunkciós színtér, ahol minden a felhasználók kényelmét szolgálhatja, és ami az életkörülményeiket, de akár a nap alatt változó igényeiket is egyformán igazíthatja hozzájuk.

A válaszadók 52%-a készségesen dolgozna többet otthonról, 75% egyetért azzal, hogy a egyéni találkozókat nem pótolhatja semmi, ezzel egyesült erővel mindössze 28% gondolja, hogy a koronavírus következtében bevezetett intézkedések által, online is jól tudja tartani a kapcsolatot barátaival és szeretteivel. A válaszadók 31%-nak ugyanakkor fontosabb lett a lakberendezés, esztétikusabb enteriőr kialakítása a korábbi években az otthon töltött idő következtében.

Mivel otthonunkat kikapcsolódásra, szórakozásra és munkára éppúgy használjuk, az elkövetkezendő időszakokban egyre nagyobb funkciója lehet az olyan készülékeknek, amelyek életünk több terültén is segítségünkre sietnek. Mint amilyen a Samsung OLED televízió, amely a mélyfekete megteremtésével, ragyogó színekkel és kristálytiszta tónusokkal kikapcsolódásra és munkára ugyancsak nagyon jó választás. A tévékészülékeket mind többen és többen használják zenehallgatásra is, ami a pandémia óta szintén népszerűbb otthoni tevékenység lett: a válaszadók 22%-a gyakrabban hallgat zenét, mint 2-3 évvel elezelőtt, ez az arány a 18-35 évesek körében 32%. A zenelejátszó alkalmazások és a Samsung soundbarok támogatásával akár koncertélményt is teremthetünk az otthonunkban, ami ezáltal tényleg napkeltétől napnyugtáig a mi kényelmünket szolgálja, legyen szó akár munkáról, pihenésről, vagy éppen szórakozásról, társas összejövetelekről.