Kilenc országból 18 előadást mutatnak be az ez évi szabadkai Desiré rendezvényen

Kilenc országból 18 előadást mutatnak be az ez évi szabadkai Desiré rendezvényen

Tizenhat előadást és egy koncertet, kilenc állam produkcióját láthatja a nézők november 23. és december 1. közt a Desiré Central Station jelenkori internacionális színházi parádén Szabadkán.

A régió egyik legizgalmasabb színházi fesztiválja az idén a Barbaricum alcímet viseli.

Urbán András főszervező az érdeklődőknek kijelentette: az alcím arra vonatkozik, hogy a mai napig az Európa szélén élőket, mindent összevetve a Balkánon lakókat is barbároknak tekintik a nyugat-európaiak, de az itt élők is barbároknak tekintenek a nem Európában élőkre, de akár barbár szemmel tekintenek a világra is. Amellett a fesztiválra meghívott előadások is olyan témákkal foglalkoznak, amelyek a „normálishoz” képest barbárságnak minősülnek.

A tizedik Desiré Central Station rendezvény november 24-én kezdődik a Hasszán Aga felesége című előadással. Az Újvidéki Színház produkcióját Urbán András, a Desiré Rendezvény főszervezője rendezte Ljubomir Simovic drámája nyomán. A punkzenével teletűzdelt előadás a női sorsról, a női szerepekről, a nők elleni erőszakról, az áldozathozatalról és az anyaságról szól.

Még aznap tekintheti meg a publikum a ljubljanai EnKnapGroup Dark Union című előadását Tekintélyes József rendezésében. Az előadás egyik érdekessége, hogy Tekintélyes József korábbi rendezéseivel ellentétben a Dark Unionban nem jelenik meg a direktor a színpadon. A Dark Union című előadás egy pár kérészéletű boldogságát és a közéjük álló balsors beteljesedését szemlélteti.

A korunkbeli színházi parádé második napján a brioni Ulysses Színház Bakkhánsnők című előadását, ezután a brezovicai Tisztavizű Patakok Családja titulussal rendelkező formáció Intimitás című produkcióját láthatja a nagyérdemű.

November 25-én, vasárnap három előadást is műsorra tűznek. A Szabadkára vendégek megnézhetik a zágrábi Montazstroj Krleza, avagy mit jelentenek számunkra a zászlók és mit jelentünk mi a zászlóknak, hogy annyira sírunk utánuk című előadását, amit Zlatko Pakovic szervezett. Ezt követi a ljubljanai Szlovén Ifjúsági Színház előadása. Lars von Trier Idióták című művét Nina Rajic Kranjac állította színpadra. Lars von Trier filmje és az annak alapján készült előadás is az idiotizmus gyökereit, formáit és alábecsült értékeit kutatja. A nap lezárásaként ugyanakkor ugyancsak egy szlovén előadást mutatnak be, Uros Kaurin és Vito Weis HERO 2.0 – The Show of All Shows című produkcióját, amely a színészek elhivatottságába enged betekintést a kívülálló részére.

Hétfőn a zágrábi Kerempuh Szatirikus Színház előadásában, Oliver Frljic rendezésében lesz érzékelhető Luigi Pirandello legismertebb műve, a Hat szereplő szerzőt keres. Ugyanezen az estén láthatja a szabadkai nagyérdemű a ljubljanai Via Negativa tásulat 365 Falls, vagyis 365 zuhanás című előadását. Ez utóbbi egy szavakat nélküli mozgásszínházi produkció, ahol minden leomlik: emberek, eszközök, ideák, eszmék és maga a színház is.

A boszniai Nemzeti Színház Féljétek Allahot: Camil Sijaric életének és halálának értelme című előadását november utolsó keddjén láthatják a fesztiválra érkezők. Ugyanaznap lesz megfigyelhető az eseményen az első magyarországi előadás is. A szegedi Metanoia Artopédia a Jég-doktrínák – variációk a náci retorikára című előadást viszi Szabadkára.

Másnap egy francia és egy orosz előadás lesz megfigyelhető. A Compagnie Cecile Loyer A hiány pillanatait, miközben a szentpétervári Akhe Mérnöki Színház a Diktatúra című előadást tárja a közönség elé a rendezvény nézőinek.

November 29-én, csütörtökön a Tünet Együttes előadását láthatják, amely egy nehezen feldolgozható témával figyelmet fordít, a Sóvirág – avagy a létezés eufóriája című produkció egy 90 éves auschwitzi túlélő és egy fiatal táncosnő duettje, a kettejük világának különbségeire és hasonlóságaira igyekszik ráirányítani a figyelmet. Ezt követően a Bitolai Nemzeti Színház Noé (Új) Macedóniája című abszurd előadása lesz érzékelhető Kokan Mladenovic rendezésében. A Monty Python társulat stílusához hasonló humorral teleszőtt előadás a volt macedón kormány megalomániáját figurázza ki, vagyis azt a törekvést, hogy a politikai célok elérése érdekében milyen lépéseket tesznek meg egyesek, példának okáért az ókori macedónokkal rokonítják a ma élő macedón népet.

A Bitolai Nemzeti Színház másnap egy másik produkciót ismertet részleteiben, a Doktor Faust című előadást Christopher Marlowe Doktor Faustus tragikus históriája című műve alapján Urbán András rendezte. November utolsó napját az internacionális parádén Szabó Veronika Queendom című előadása zárja.

A parádé zárónapján a Tünet Együttes Burok – a táguló idő összehúzódásai című előadása után a szlovén Laibach együttes koncertjén vehetnek részt a nézők.

A szabadkai színházi rendezvényre Szerbiából, Magyarországról, Szlovéniából, Koszovóból, Franciaországból, Horvátországból, Bosznia-Hercegovinából, Bosznia-Hercegovinából és Oroszországból érkeznek színészek, rendezők és társulatok. Az esti produkciók mellett közönségtalálkozókon, kötetlen beszélgetéseken és kritikai szemináriumon is részt vehetnek a nézők.

A Desiré Central Station parádé nevét a szervező színház névadója, Kosztolányi Dezső becenevéről kapta, első alkalommal 2009-ben szervezték össze.

mti