Indul az elektronikus egészségügy rendszere

Indul az elektronikus egészségügy rendszere

Mától minden magyarországi közfinanszírozott egészségügyi szolgáltató köteles használni az úgynevezett elektronikus egészségügyi szolgáltatási tér (EESZT) rendszert, amely nagyon sok – a betegeket is érintő – újdonsággal szolgál.

A rendszer bevezetését több hónapos próbaidőszak előzte meg, ahol a kórházak, gyógyszertárak, szakrendelők permanensen csatlakoztak az elektronikus egészségügyi szolgáltatási térhez, és amely hiba nélkül zajlott le.

Az EESZT célja összehangolni az intézmények üzemelését és egy olyan adatbázis kezelését, amely a későbbi szakmapolitikai döntéseket alapozza meg. A rendszer azt is biztosítja, hogy a lakosság idén év végétől a betegadataihoz kellő biztonsággal hozzáférhessen.

Az EESZT egy ágazati portál az egészségügyi szféra regisztrált felhasználóinak, és ezen a zárt szakmai portálon például megteremtik az egykapus jelentésküldés lehetőségét, a háziorvosok, szakorvosok részére közvetlenül elérhetővé válnak a saját vagy a kezelt betegre vonatkozó adatok, és az intézményi ellátási okmányok is.

A rendszer 5 – ös biztonsági besorolású – ennek értelmében a legmagasabb – IT – biztonsággal bír, minden hozzáférést naplóz, és a beteg látja, ki fért hozzá az adataihoz. A program rögzíti a felhasználó adatait, a hozzáférés idejét, típusát, sikerességét és az érintett egészségügyi dokumentumot. A betegek adataihoz így csak az arra jogosultak férhetnek hozzá, és ők is csak a létfontosságú mértékben, ezenkívül mélységben.

A modern rendszer a betegeknek is könnyebbséget jelent, mivelhogy a leleteikért nem kell visszamenniük a járóbeteg – szakrendelésre, laboratóriumba, mert a háziorvos vagy a kezelőorvos eléri ezeket az okmányokat EESZT rendszerében. Ezzel követhetővé válik, hogy aki orvoshoz megy, arról – az ideális jogosultságok birtokában – rögtön tudják, milyen gyógyszereket szed, milyen érzékenysége, allergiája van, vagy milyen betegségei, műtétei voltak ezelőtt. Elkerülhetők lesznek ezt követően az ismételt, felesleges vizsgálatok, és a betegnek nem kell a leleteit, röntgenfelvételeit magával vinnie. Mindezzel gyorsabbá és biztonságosabbá válik az ellátás.

A rendszert használó orvosoknak, asszisztenseknek ugyanakkor szükségük lesz elektronikus személyi igazolványra, az Állami Egészségügyi Ellátó Center már megrendelte az e – személyik olvasásához létfontosságú 90 ezer kártyaolvasót.

A betegellátásnak, gyógyszerfelírásnak nem lehet akadálya, ha egy beteg olyan egészségügyi intézményben kezelteti magát, amely még nem fejezte be a rendszerhez történő végső csatlakozást.

A rendszerben az adathozzáférés alapvető szabálya, hogy receptet, beutalót és úgynevezett eProfil – bejegyzést csak orvos írhat, egészségügyi adatot ebben a pillanatban csak orvos, kezelőorvos kérdezhet le, még ki nem váltott vényt viszont az adott patika bármely gyógyszerkiadásra jogosult munkatársa lekérdezhet.

Az egészségügyi szolgáltatások igénybevételéhez a lakosságnak nincs szükség e – személyire, ellenben a páciensek rendelkezhetnek arról, milyen beteginformációkhoz adnak hozzáférést. Alapbeállítás alapján a kezelőorvos bármilyen információhoz hozzáférhet, kivéve az érzékeny adatokat, példaként a pszichiátria ellátással vagy a nemi betegséggel kapcsolatosakat. Önrendelkezni az www.eeszt. gov.hu oldalon, az ügyfélkapun belépve és a taj – számot megadva lehet. Akinek nincs ügyfélkapuja, a kormányablakoknál ezt el lehet intézni.

A EESZT egyik – a betegeket leginkább érintő és foglalkoztató – eleme az e – recept. A kiindulási időszakban is megmaradnak a papíralapú, eddig ismert vények, viszont a gyógyszerfelírás már a korszerű rendszeren át történik.

Az e – recept rendszer bevezetése szakaszosan történik, és az ezt a területet szabályozó miniszteri rendelet megjelenése után lépnek életbe a rendelkezések. A papíralapú felírási igazolás (a ebben a pillanatban használt papír vény) kiváltásának lehetősége gyorsítja a gyógyszertári expediálás menetét, merthogy az e – recept vonalkód alapján nyomban fellelhetőek a „felhőbe” felvett receptadatok, mindent összevetve azok rögzítésére már nincs szükség. Továbbá a rendszer fokozza a betegbiztonságot, mivel nem fordulhat elő a gyógyszerhalmozás, vagy az, hogy ellenkező hatóanyagú gyógyszereket váltson ki a beteg. Újabb pozitív tulajdonsága, hogy a személyazonosság igazolása és taj – azonosítás után már a recept nélkül is kiváltható a gyógyszer saját részre. Ehhez mostanra minden feltétel adott, ezáltal a bevezetésnek akadálya nincs.

A közeljövőben ugyanakkor – a fokozatos bevezetést és a rendszer terhelését szem előtt tartva – mindenki részére megnyílik az a alkalom is, hogy e – személyi igazolvánnyal kaphassa meg a felírt gyógyszereit.

Ezenkívül még mindig potenciál lesz arra, hogy a hozzátartozók váltsák ki a beteg gyógyszerét, ehhez az orvostól kapott „felírási igazolást” kell ezt követően bemutatni a patikában. Jövő év végéig amúgy is kötelező a papíralapú vények kiállítása, de ha valaki kéri, utána is megkapja a szokásoknak megfelelő receptet orvosától.

Az EESZT – hez jövő november elsejével csatlakozik az Országos Mentőszolgálat, és a magánszolgáltatóknak is kötelező lesz akkortól belépni a rendszerbe.

mti