Csodálatos vezetési benyomás, kimagasló teljesítmény, gazdaságosság és hatékonyság

Csodálatos vezetési benyomás, kimagasló teljesítmény, gazdaságosság és hatékonyság

A most bemutatott Honda Civic tervezésekor arra figyeltek a japán társaság mérnökei, hogy az e:HEV rendszer, a kormánymű és a futómű biztosítsa a maximális vezetési élményt, a dinamikát és visszajelzést a vezető részére, mely jellemzők régóta vonzó tulajdonságai voltak a Civic modelleknek. Az eredmény nem más, mint egy igazán hatékony és környezetbarát gépkocsi, melynek a vezetési élménye kimagasló.

Ezenkívül a 2022 őszén forgalomba kerülő, 11. generációs Civic érkezésével megvalósult a Honda egyik legszámottevőbb célkitűzése is: a márka minden főbb európai modellje, mindent összevetve a CR-V, a HR-V, a Jazz és a Jazz Crosstar képes elektromos üzemmódban is haladni, nem beszélve a tisztán elektromos Honda e-ről.

Bárhogy is, a Civicben az ultramodern, díjnyertes e:HEV hajtáslánc legkorszerűbb variánsa dolgozik. Nagy energiasűrűségű lítium-ion akkumulátorcsomagja és két kompakt méretű, erőteljes villanymotorja újként kidolgozott és megvalósított, kétliteres, Atkinson-ciklusú, benzines motorral dolgozik közösen, amit például 41%-os, egyedülállóan magas termikus hatásfok, közvetlen befecskendezés, megnövelt forgatónyomaték és minden eddiginél gyorsabb, amellett hatékonyabb égési folyamat különböztet meg a szokásos erőforrásoktól.

Természetesen a kifinomult, korszerű műszaki megoldások sora itt nem ér véget, az alacsony üzemi hőmérsékletű katalizátor és az átdolgozott szívócsatorna szintén hozzájárul az alacsony, mindössze 4,7 l/100 km-es üzemanyag-fogyasztáshoz és a rendkívüli teljesítményhez, miként e fejlesztéseknek tudható be a WLTP szabvány alapján mért, mindössze 108 g/km-es CO2-kibocsátás is. Mindent összevetve a fejlesztés eredményeként a csúcsteljesítmény 183,6 LE (135 kW), a legnagyobb forgatónyomaték mindazonáltal 315 Nm, voltaképpen a mostani Civic igazán a „vezetők gépjárműje” a kompaktok kategóriájában (C-szegmens).

Az elsőrangú hatékonyság és a megfelelő energiafelhasználás érdekében több innovációt alkalmaztak a Honda mesterei. Mint amilyen a korábbinál 23 mm-rel alacsonyabb és 1 kg-mal könnyebb, ámde 72 cellával többet felsorakoztató Nagy tudású Energiatároló Egység (IPU), melynek újabb sajátossága, hogy az e:HEV-hajtáslánchoz társított IPU egységek közül a korábbi legnagyobb. Hogy ne vegyen el teret az utasoktól, egyszersmind maximális legyen a helykihasználás, a hátsó ülések alá szerelték be, miközben az – elődeinél rövidebb töltési időt és 12%-kal nagyobb energialeadást szavatoló – Teljesítményszabályozó Egység (PCU) a motorháztető alatt bújik meg. A megnövelt energiasűrűség és -leadás, tetejébe a modern, alumíniumalapú vezetékrendszer révén számottevően növekedett a jármű terhelhetősége EV üzemmódban, nem mellesleg az össztömeg is mérséklődött, mivelhogy a könnyűfém kábelek 40%-kal könnyebbek az eddig alkalmazott, rézből készülőknél.

Maga a hajtáslánc észrevétlenül és automatán kapcsol az elektromos (Electric Drive), a hibrid (Hybrid Drive) és a belső égésű (Engine Drive) üzemmódok közt, a vezetőnek mindössze élveznie kell az autózást. Az kapacitás, a kormánymű és a műszeregység üzemelését ugyanúgy szabályozó hajtásüzemmódokról (Eco, Normal, Sport és a modern Egyéni (Individual)) azonban maga a sofőr dönthet, ezáltal folyamatosan kedvének, ezenkívül az aktuális helyzetnek megfelelően állíthatja be a karakterisztikát.

A rugalmassághoz fantasztikus kifinomultság társul, mivelhogy a tervezők különösen nagy hangsúlyt fektettek a rezgések és zajok kiszűrésére. Fokozták példaként a főtengely merevségét és egy másodlagos, a vibrációkat mérséklendő, ún. kiegyensúlyozó tengelyt építettek be. Ráadásként rendhagyó szigetelést kapott a szívósor és a motorburkolat, és korántsem utolsó sorban Aktív Zajkioltó Rendszert (ANC), ezenfelül Aktív Hangszabályozó Rendszert (ASC) építettek be, hogy csendes legyen a kabin és mindössze sportos, kellemes hangok kísérjék az utazást.

A jelentős hatékonyságú hajtáslánc mellé természetesen szofisztikált futóművet terveztek a mesterek. A Civic e:HEV fejlesztésénél a kormányzásra, valamint a kerekektől érkező visszajelzésekre is kényesen figyeltek az szerzők, hogy minél közelebbi kapcsolat alakulhasson ki a jármű és a vezető közt. Munkájuk gyümölcseként nagy sebességnél, rossz minőségű útburkolaton egyaránt példás az egyenesfutás, amiben közrejátszik, hogy 35 mm-rel növekedett a tengelytáv és 18 mm-rel a hátsó nyomtáv. Hála a merevebb karosszériaszerkezetnek, az áthangolt első lengéscsillapítóknak és a korszerű, alacsony súrlódású féltengelyeknek, a Civic kanyarvételi képességei is tovább javultak, sőt jóval erősebb, rugalmasabb gépjármű benyomását kelti, mint elődje.

Ugyancsak a vezetési élményt hivatott magasabb szintre emelni a korszerű vezérlőelektronika, ami gondoskodik róla, hogy a belső égésű motor a lehető legnagyobb teljesítményt adja le kanyargós utakon. Ez a gyakorlatban annyit tesz, hogy a jármű egyből reagál a gázadásokra és ténylegesen dinamikusan gyorsul. Autópályán a megnövelt forgatónyomaték és a villanymotor előnyeit élvezheti a vezető, tudniillik káprázatosan rugalmas a gépkocsi, nagy sebességnél mindazonáltal konkrétan alacsony fordulatszámon pörög az kapacitás, így igazán hosszú távok is nyugalomban tehetőek meg.

– Ez az iparági elsőként nyilvánított e:HEV hajtáslánc legkorszerűbb, legfejlettebb típusa, ami 20 évnyi hibridekkel szerzett tervezői, építői és fejlesztői tapasztalatot összegez – árulta el Tomoyuki Yamagami, a most bemutatott Civic e:HEV fejlesztéséért felelős csapat vezetője. – Kényesen megvizsgáltuk a típus eltérő felhasználási területeit és üzemeltetési környezeteit, s az egész jármű tervezésénél arra törekedtünk, hogy igazán mulattató, csodálatos vezetési élményt nyújtó hibrid szülessen – tette hozzá.