A KODU Kupa győztesei

A KODU Kupa győztesei

Komoly kíváncsiság mellett zajlott le a Microsoft Magyarország segítségével megszervezett, diákoknak szóló programozási verseny, a KODU Kupa, amelyen négy kategóriában hirdettek győztest a döntőben. A verseny része a nemzetközileg megszervezett, és a Microsoft által támogatott Hour of Code – azaz a kódolás órája internacionális eseménysorozatnak, melynek a célja, hogy mindenkit – de elsődlegesen a fiatalokat – a problémamegoldó képességének és a kritikai gondolkodásának fejlesztésére inspiráljon. A Microsoft abban hisz, hogy az informatikai ismeretek elengedhetetlenek a fiatalok részére ahhoz, hogy versenyképesek lehessenek a munkaerőpiacon. Ennek legfontosabb eleme a kódolás, amivel a logikus gondolkodás, az analitikus szemlélet és az out-of-box gondolkodás fejlődik.

A döntőbe jutott tizenkét pályázó részvételével szervezték össze csütörtökön a Microsoft Magyarország szervezésében megvalósult KODU Kupa döntőjét Budapesten, a Kódolás Órája keretén belül, a Csodák Palotájában. Az októberben meghirdetett programozási versenyben 18 helység és több mint hetven iskolás volt ott, a döntőn ugyanakkor négy kategóriában – a legtökéletesebb játék, a legjobb interaktív történet, a legdizájnosabb játék, a legjobban programozott játék – hirdettek győztest.

A Microsoft által támogatott, nemzetközileg december 5. és 11. közt megszervezett Kódolás Órája (Hour of Code) célja, hogy felhívja a figyelmet a kódolás fontosságára. A társaság célja, hogy a Digitális esélyegyenlőség jegyében mindenkinek lehetősége nyíljon a digitális ismeretinek és műveltségének fejlesztésére, és fejlessze problémamegoldó képességeit és kritikai gondolkodását a mai, technológiára épülő világban. Ezekhez a kezdeményezésekhez kapcsolódóan hirdette meg a Microsoft Magyarország – az idén első alkalommal – a KODU Kupát, ahol a résztvevő tanulók bizonyíthatják kódolási ismereteiket, logikus gondolkodásukat és kreativitásukat. A KODU Kupa döntőjére a digitális esélyegyenlőség jegyében hátrányos helyzetű gyermekeket is meghívott a cég.

A Kódolás Órája kapcsán a Microsoft Magyarország másfajta programokat is szervezett: a Logiscool együttműködésével 23 városban közel 5000 gyermek kap ízelítőt a kódolásból. Továbbá a társaság december 3-án kódolás órája foglalkozást tartott a Parlamentben, ahol közel 300 gyermek volt ott a programon. A tanárok részére is szervezett programot a Microsoft: az nevelőknek „Train the Trainer” képzést tartottak a Kódolás órája tananyagból, hogy hazatérve a lehető legtöbb diáknak adhassák keresztül a kódolás élményét.

A cég hiszi, hogy a kódolás mindenkié, mindent összevetve a nagyobbakra is gondol: a Minecraft Hour of Code Designer egy teljesen korszerű, térítésmentesen elérhető oktatóvideó-sorozat, mellyel mind a tanulók, mind a tanárok könnyűszerrel elsajátíthatják a kódolás alapjait és fejleszthetik képességeiket. A videósorozat 12 kihívásból áll, melyet barangolós játékidő követ, ezáltal a játékosok a saját világukat létrehozva és kipróbálva ültethetik keresztül a gyakorlatba a videókból megismert tudásukat.

 „A Microsoftnál hiszünk abban, hogy a hazai termelőipar versenyképessége azon múlik, mennyire versenyképes a magyar tanulók tudása. Ez mindazonáltal elképzelhetetlen optimális szintű digitális írástudás, a digitális készségek elsajátítása nélkül” – nyilatkozta Grósz Judit, a Microsoft Magyarország marketing és operatív igazgatója. Hangoztatta még: a Microsoft számítógépes szakember versenye azért éppen az általános iskolásokat és a tinédzsereket célozza meg, mert ebben a korban a legfogékonyabbak a gyerekek az újra, és gyakran 16 éves korukra véglegesen eldől, hogy milyen érdeklődési körzet határozza ezt követően meg a pályájukat. „A KODU Kupán résztvevő iskolások élménydús, játékos formában tanulhatják meg, hogy milyen lehetőségeket jelent a kódolás, a programozás, ugyanis saját ötleteiket valósíthatják meg általa.” – nyomatékosította az igazgató.

A döntőn a zsűri tiszteletbeli tagjaként részt vett Deutsch Tamás, Digitális Jólét Programért felelős miniszterelnöki biztos is, aki a találkozó kapcsán közölte: „A mai, legkülönbözőbb technológiákra épülő világban, a digitalizáció korában elengedhetetlen, hogy tanulók minél hamarabb és minél többen találkozzanak a digitális tárgyakkal, emellett az algoritmikus gondolkodással. Ezek a versenyek, mint a Kódolás órája is, a digitális világ kardinális eseményei, mert a kódolási képességek mellett a projekt alapú megközelítés fejlesztésére, a tehetségek kibontakoztatására is alkalmat kínálnak. Magyarország Digitális Nevelési Stratégiájának elfogadásával a kormány kifejezte azon szándékát, amely alapján a jövő oktatása digitális, és célja, hogy a magyar képzési rendszer egész digitális átalakulása mielőbb megtörténjen, tudniillik csak 21. századi tudással lehetünk sikeresek és versenyképesek a 21. században.”

„A rohamosan fejlődő digitális gazdaságunk és a technológiai változás tempója mellett elengedhetetlen, hogy gyermekeinket hiányszakmák felé orientáljuk. Az IT tanítás nem kizárólagosan az informatikai állások megszerzésében jelent segítséget, de olyan létfontosságú képességéket és készségeket is fejleszt, mint a logikus gondolkodás vagy a problémamegoldó képesség. Ezek bármely szakmában és az élet nagyon sok területén is kulcsfontosságúak, legyen szó a zenéről, divatról, gyártásról, egészségügyről vagy közlekedésről.” – ezt már Mary Snapp, a Microsoft Philantrophies vállalati alelnöke írta hivatalos blogbejegyzésében.