Ötvenéves lett a BMW Group székháza

Ötvenéves lett a BMW Group székháza

Fél évszázaddal ezelőtt Karl Schwanzer egy új fázis szimbólumaként tervezte meg a bajor prémiummárka ikonikus épületét. A jubileumi születésnapra az egyesült államokbeli BANDALOOP függőtáncosai pompázatos előadással készültek.

1970 és 1972 közt egy internacionális jelentőségű, időtlen ikon épült fel Münchenben, mindössze huszonhat hónap alatt. A projekten ötszáz építőmunkás, amellett kétszáz építész, mérnök és statikus dolgozott egyesült erővel, összesen csaknem 3,5 millió munkaórán át. A létesítmény külső héjához több mint háromezer darab homlokzati elemet gyártottak le, amelyek japán alumíniumöntési eljárással készültek, Európában elsőként. A projekten tizenkét állam mesterei dolgoztak vállvetve. A BMW Group székházában és a szomszédságában funkcionáló gyárban ma 104 heterogén nemzetiségű kolléga dolgozik egyesült erővel.

  1. július 22-én a BMW Group nagyarányú gála keretében ünnepelte meg világhírű építészeti ikonná avanzsált székháza 50. születésnapját. Az ünnepségen több mint kétszáz internacionális látogató volt ott a vállalkozásbeli élet, a kultúra, a politika és a társadalom képviselői közül. A találkozón, amelyen Nihal Saad, az ENSZ Civilizációk Szövetségének kabinetfőnöke is tiszteletét tette, Francis Kéré Pritzker-díjas építész mondott ünnepi beszédet. A ceremóniára Christoph Niemann illusztrátor varázslatos műalkotást állított elő, amit a BMW Group székháza ihletett. Jonas Kaufmann sztártenor előadása, ezenkívül Dr. Markus Söder, Bajorország miniszterelnökének beszéde mellett az ünnepség szervezői egy speciális fényponttal is készültek: a 100 méter magas létesítmény külső felszínét az egyesült államokbeli BANDALOOP táncegyüttes tizenkét függőtáncosa pillanatok alatt lenyűgöző színpaddá varázsolta. Melecio Estrella a tetszetős koreográfiát az építészet és a táncművészet közt húzódó, súlytalan szimbiózis jegyében álmodta meg: Thomas Cavanagh függőtáncosai Ben Juodvalkis alkalomhoz komponált zenéjére adták elő a „Momentum Curve” című előadást, amit konkrétan a BMW Group székházának jubileumára állítottak össze.

A BMW Group székháza még ma is a háború utáni fázis egyik leginnovatívabb mérnöki teljesítménye, merthogy a négy hengert egy kereszt alakú, acélgerendákból álló tetőszerkezetre függesztették fel. Az épületet ezáltal nem alulról felfelé építették fel – amint az jellemzően lenni szokott –, hanem első alkalommal a földön létrehozták a felsőbb szinteket, amelyeket aztán a vasbetonból készült, erős „toronyaknán” hidraulikusan egyre feljebb mozgattak. 1972 augusztusában, a Behnisch & Partner és Frei Otto által tervezett jól ismert olimpiai helyszínnel szemben elkészült a BMW Group székháza. Az osztrák építészprofesszor, Karl Schwanzer nevével fémjelzett építmény az elmúlt ötven évben nem kizárólagosan München, de a vállalatcsoport internacionális jelentőségű, időtlen ikonjává érett. Lenyűgöző homlokzatával, korszerű építészeti megoldásaival és térbeli koncepciójával a „függő torony” zseniális módon vegyíti a vizuális tömörséget a konstruktív és funkcionális logikával. A Karl Schwanzer dizájnjában rejlő innovációs erősség miként akkortájt, úgy napjainkban is a BMW Group úttörő pozícióját szimbolizálja, a vállalatcsoport székházát a holnapok fenntartható mobilitásának iránymutatójává emelve. A létesítmény, amit a média „a Föld leglátványosabb és legmenőbb vállalati székházaként” ünnepelt, nem kizárólagosan egy gazdasági sikertörténetet jelképez, hanem az internacionális elfogadás, a béke és az interkulturalizáció szimbóluma is. A Karl Schwanzer által megvalósított „integrált kommunikáció” ma az elektromos mobilitás, a digitalizáció és a körforgásos gazdaság új korszaka felé vezető utat mutatja meg.

Francis Kéré Pritzker-díjas építész:

„Az építészet és az autóipar az újítás, a gazdasági fejlődés és a nemzeti jólét egyik leglényegesebb katalizátora volt és lesz. Mindkét iparág társadalomformáló, előremutató, és olyan átfogó trendeket indít el, amelyek összetett hatással vannak a gazdaságra és a környezetre. Az emberekre, a természetre és az iparra ma hatalmas nyomás nehezedik, hogy olyan megoldásokat találjanak, amelyek tetteink, cselekedeteink és tevékenységeink őszinte újragondolását igénylik. Így minden szereplőnek, az építészektől kezdve a vállalkozásbeli élet képviselőiig, minden eddiginél szorosabban össze kell fognia, felismerve szimbiózisainkat és felelősségeinket, hogy saját alkotásainkat a fenntartható jövőre összpontosítva alakíthassuk át.”

Caroline Schwanzer, Karl Schwanzer építészprofesszor unokája:

„Mikor is édesapámmal első alkalommal jártam Münchenben, meglátogattuk a BMW székházát. Elmondta, hogy az épületet Karl Schwanzer felülről lefelé építette meg, ami azt jelenti, hogy a négy henger a tetőn található szerkezetről lóg. Lenyűgözőnek találtam. Módfelett élveztem, hogy nagyapám másképp gondolkodott, és hogy ezt a fajta „másképp gondolkodást” el is ismerték. Professzorként és tanárként egy fenomenális építészgeneráció felemelkedésében működött közre. Bátorított, kihívások elé állított, és legfőképp inspirált. Állandóan arra ösztönzött, hogy a csillagok felé nyúljak!”

Dr. Norbert Riethofer, a BMW AG felügyelő bizottságának elnöke:

„A BMW székháza meghatározta a vállalatcsoportot. A létesítmény egy olyan építészeti ikon, amely színig van úttörő megoldásokkal. A BMW azon gondolkodásmódját és magabiztosságát jelképezi, amely alapján a fejlődés kulcsa az fejlesztés. A létesítmény azért is olyan varázslatos, mert senkit sem hagy hidegen. A BMW az összes generációja felelős azért, hogy a vállalatot a jövőbe vezesse. A Karl Schwanzer által megálmodott székház önazonos szellemiséget biztosított a BMW Group részére a átfogó szereplővé válás felé vezető úton.”

Oliver Zipse, a BMW AG igazgatótanácsának elnöke:

„Víziókról beszélni egyúttal azt is jelenti, hogy túl kell látni a korszellemen és olyat kell alkotni, ami az elkövetkezendő időszakokban is fennmarad. A BMW székháza már évtizedekkel ezelőtt megtestesítette mindezt, modernitás tekintetében ugyanakkor még ma is nehéz felülmúlni. Ez a ház állandóan arra ösztönöz minket, hogy messzebbre tekintsünk. Arra törekszünk, hogy az későbbi száz év ugyanolyan sikeres legyen, mint a mögöttünk álló száz.”

Melecio Estrella, a BANDALOOP művészeti igazgatója és koreográfusa:

„A ház íveiből merítettünk ihletet, felismerve, hogy az emberi test is ívekből és spirálokból táplálkozik. A BMW által fémjelzett gyorsulást átélve a szívverés ritmusára reflektálunk, amely a jövőbeni generációk élhető világa felé hajt bennünket.”

Karl Schwanzer építészprofesszor (1918 – 1975):

„Ha elhatározod, hogy építész leszel, bátorságot kell merítened ahhoz is, hogy víziókat akarj valóra váltani. Az építészet a kommunikáció művészete, az évszázadokon átívelő kommunikáció eszköze. A kitartás kreatívitást kíván. A pontosság, a precizitás, a folyamatosság és a szerénység ugyanakkor a legjobb társak. Megalkotni valamit nem gyötrelmes fáradság, hanem felhőtlen öröm. Az örömteli munka mindazonáltal tartalmat ad az életnek.”

„A tervezési folyamat alatt olyan jól olvasható formákat választottunk, amelyek a precizitást, a technikai tökéletességet és a forma szépségét hirdetik, az autógyárról alkotott kép és a vele való kapcsolat megtestesülése jegyében.”

Megbízás és filmforgatás

1968-ban a BMW AG építészeti pályázatot írt ki a BMW új adminisztrációs épületének megtervezésére. A bajor prémiummárka igazgatótanácsának, felügyelő bizottságának és főbb részvényeseinek meggyőzése érdekében Karl Schwanzer elkészítette a Bavaria Film stúdióiban az egyik, lóhere alakú emelet 1:1 arányú modelljét. A BMW vezetősége még ebben az évben megbízta őt a korszerű székház építésével. Karl Schwanzer életnagyságú díszletének megépítésében és a pályafilm forgatásában Rolf Zehetbauer is részt vett, aki 1973-ban Oscar-díjat nyert a „Cabaret” című film művészeti rendezéséért. Két évvel később került a mozikba a „Rollerball” című hollywoodi film – amelyiknek építészeti főszereplője a BMW székháza volt. Ezt követte sorban a „Suspiria” (1977), a „Bloodline” (1979), a „Zwei Nasen tanken Super” (1984) és a „Vaterfreuden” (2014), amelyekben a BMW Group székháza mindegyik újabb sikereket aratott.

Peter Blake művész „a megvalósított pop-építészet egyedi darabjaként” leírta az épületet, amelyiknek fantasztikus felépítése és kialakítása mind a mai napig a sikeres jövőbe vezető, előrelátó vállalati döntések szimbóluma.

Kultúra iránti elkötelezettsége részeként a BMW Group napjainkban már több száz kulturális partnerséget ápol nemzetközileg. Az első összefogás 50 évvel ezelőttre nyúlik vissza, mikor is Gerhard Richter szépművész konkrétan a BMW Group székházának előcsarnokába hozta létre „Red”, „Yellow” és „Blue” névre keresztelt, nagyméretű monokróm festményeit. Az alkotásokat a vállalatcsoport az ez évi jubileum apropóján restauráltatja, ezután a művész eredeti elképzelése alapján újra przentálja.

Építészet a BMW színeiben

A BMW Group több évtizedes hagyományt ápol a világhírű építészekkel való együttműködésben. A vállalatcsoport már Karl Schwanzer felkérésekor a dinamikus építészeti formavilág népszerűsítése mellett döntött, a müncheni székház felépítésével megkezdett, úttörő irányvonal ezáltal 2003-ban a Rolls-Royce Motor Cars goodwoodi gyárával (Sir Nicholas Grimshaw), 2005-ben a BMW Group lipcsei üzemével (Zaha Hadid), 2007-ben mindazonáltal a BMW Welt futurisztikus koncepciójával (Coop Himmelb(l)au) folytatódott. 2022-ben Rem Koolhaas rotterdami OMA irodája és a 3XN dán építészeti iroda megbízást kapott a BMW-től a müncheni üzem átalakítására és a nagyvárosi sorozatgyártás jövőképének együttes kidolgozására.

Új film Karl Schwanzer életéről és munkásságáról

„He Flew Ahead” címmel, Nicholas Ofczarek főszereplésével jött létre Karl Schwanzer új életrajzi filmje, amit Max Gruber direktor az építészprofesszor néhai fia, Martin Schwanzer és unokája, Caroline Schwanzer megbízásából hozott létre el. Miképpen azt az „Architect’s Poem” alcím is sugallja, az alkotás szokatlan módon idézi fel egy olyan rendkívüli egyéniség életútját, aki az építészetre materializált költészetként tekintett. A filmben Karl Schwanzer mellett kimagasló korunkbeli tanúk és útitársak is feltűnnek. Az alkotás 2023 őszén ünnepli hivatalos premierjét.

Jellegzetes jubileumi bemutató a BMW Múzeumban

A BMW Group székháza és a „tál” néven is emlegetett BMW Múzeum München két legjellegzetesebb létesítménye, amelyeket a háború utáni Németország építészeti ikonjaiként tartanak számon. A BMW Múzeum a kezdetektől fogva Karl Schwanzer vállalati központról alkotott elképzelésének szerves részét képezte. Az 1999 óta műemlékvédelem alatt álló épületegyüttes történetét feldolgozó, rendkívüli bemutató a múzeum előterében ismerteti a székház területének történetét, az építkezés idejéből származó, eredeti építészeti makettekkel színesítve a tárlatot. A bemutató (https://www.bmw-welt.com/en/experience/exhibitions/exhibition_museum. html) 2022. október 3-ig nézhető meg. A belépés költségmentes.

Münchenben az 1972-es olimpiai évnek a müncheni Architekturmuseum „The Olympic City of Munich. Retrospect and Outlook” című kiállítása (https://www.architekturmuseum. de/en/exhibitions/the-olympic-city-of-munich/), a City Hall Gallery „Visions and Reality. Art for the 1972 Olympic Games in Munich” című kiállítása (https://muenchen1972-2022. de/en/home/), továbbá a „The Olympic Games 72 in images – Photographs from the collections of the Bayerische Staatsbibliothek” bemutató (https://www.bsb-muenchen. de/en/events-and-exhibitions/article/olympische-sommerspiele-muenchen-1972-fotoausstellung0-4152/) is emléket állít.