A divatipar ékszereket, ruhákat és táskákat előállít PET palackokból. Ezen kívül egyre több bútornál is előtérbe kerülnek a hulladékanyagok, akárcsak papír darabok, műanyag palackok és a faforgács, mint alapanyag használata. Az Audi mindazonáltal első alkalommal nyújt a modern A3 választékában újrahasznosított anyagból készült üléshuzatot.
Az Audi vállalati stratégiájának centrális alkotója a fenntarthatóság. Ez vonatkozik mind a technológiai megoldásokra, mind ugyanakkor a gyártási folyamatokra. Az Audi A3 negyedik generációjánál első alkalommal megjelenik másodlagos nyersanyagból készült üléshuzat a kínálatban. A felhasznált anyag akár 89 százalékban tartalmazhat újrahasznosított PET palackot, amit a feldolgozási folyamat esetén fonállá formálnak keresztül. Ennek eredménye egy olyan anyag, amely látványra és tapintásra megfelel a szokásos szövetek által kínált az elismerésre méltó feltételeknek.
Mikor is a régiből új lesz
A palack eltűnik az automata sötét nyílásában és a németországi partner kap 0,25 eurót. De mi történik aztán? Még ugyancsak az üzletben, az eldobható palackokat összepréselik, ezáltal helyet takarítanak meg a teherautóval történő szállítás esetén. Amint megérkeznek az újrahasznosítást végző üzembe, szétválogatják őket szín, méret és minőség alapján. Az idegen elemeket, akárcsak a kupakokat külön helyezik el. Ezt követően egy malom segédkezésével pelyhekké őrlik a palackokat, ezeket utána megmossák, megszárítják és beolvasztják. Fúvókák révén a masszából összefüggő műanyag szálakat formáznak. Amikor ezek megszáradnak, egy gép apró darabokra vágja őket. Ezáltal jön létre egy granulátum, másnéven reciklátum, amelyből sajtolás révén szálak lesznek. Ezek a feltekercselés után az anyagok előállításának utolsó fázisában kerülnek felhasználásra.
Több, mint 100 PET palack egyetlen A3 modellben
Mindent egybevéve akár 45 darab, egyenként 1,5 literes műanyag palackot is felhasználhatnak ülésenként. Ezen kívül újabb 62 PET palack újrahasznosításával készül a modern Audi A3 szőnyege. A belső tér újabb elemeinél is egyre nagyobb arányban találunk másodlagos nyersanyagokat, példának okáért a szigetelő és csillapító anyagoknál, a csomagtér oldalsó betéteinél, a padlóborításnál és a szőnyegeknél. A cél egyértelmű: az újrahasznosított anyagok aránya az Audi flottáján belül lényegesen növekedjen az elkövetkezendő években. A folyamat esetén ugyanakkor a prémium márka még mindig olyan magas minőséget képviselő termékeket nyújt az ügyfeleknek, amelyeket ezelőtt már megszoktak tőle.
Most az ülések kárpitozása még nem teljesen megoldható újrahasznosított alapanyagból. „A kihívást a szőtt anyag alsó rétege jelenti, amit ragasztóval rögzítenek a felső réteghez. Azon dolgozunk, hogy ezt újrahasznosítható poliészterrel helyettesítsük.” – nyilatkozta Ute Grönheim, aki az Audi szövet részlegén az anyagfejlesztésért felel. „Célunk, hogy a kárpit egész egészében tiszta, nem kombinált anyagból készüljön és mindent összevetve lehetséges legyen az újrahasznosítása. Már nem járunk ettől annyira messze.” Hosszútávon minden modellsorozat egész kárpitozása újrahasznosított anyagból készül ezt követően.
Három újrahasznosított kárpit a kínálatban
Pillanatnyilag három eltérő kidolgozású anyag válik hozzáférhetővé az Audi A3 modellhez, ezeknél az újrahasznosított alapanyagok aránya elérheti a 89 százalékot. Ezekből az egyik a „Torsion” névre hallgató acélszürke anyag, amely optikailag hangsúlyos, sárga kontrasztárnyalatú varrásokkal válik hozzáférhetővé. Ezen kívül választható még a „Puls” névre hallgató anyag is. Az S line felszereltség tekintetében a fekete és ezüst színkombinációkat sziklaszürke kontrasztárnyalatú varrás teszi még hangsúlyosabbá. A későbbiekben ezt piros kontrasztárnyalatú varrással kihangsúlyozott fekete és piros anyagok egészítik ezt követően ki. A mindenkori felszereltségi szinteknél ezek az anyagok az alapkínálat részét képezik és mesterséges bőrből készült oldalpárnával variálva érhetőek el.