70 év történelem – a Seat képessége, hogy újra felfedezze önmagát

70 év történelem – a Seat képessége, hogy újra felfedezze önmagát

70 évvel ezelőtt a Seat izgalmas utazásba kezdett. 1950. május 9-én alkották meg azt a céget, amelyik “kerekekre helyezte” Spanyolországot és széles körben tette elérhetővé a mobilitást. Ettől a pillanattól kezdve, és egészen a most szombati 70. születésnapjáig a Seat mélyreható változásokon ment át, és állandó megújulási képességéről tett tanúbizonyságot.

E kihívásokkal teli hosszú utazás tette a vállalatot azzá, melyet ma a Seat jelent. A Seat az egyedüli autógyár, amely gépjárműveket tervez, fejleszt, előállít és árusít, Spanyolországban az állam vezető ipari befektetője, és vezető szerepet tölt be a kutatás és a fejlesztés (K+F) kapcsán, a GDP 1%-át adja és a legyártott gépjárművek 80 %-át exportálja. Egy erős cégről van szó, mely a Volkswagen-csoport, a nemzetközileg az egyik legelismertebb autógyártó csoportjának tagja. Egy növekedési pályán található cégről, amely még mindig a legjobb mobilitási megoldásokat nyújtsa annak érdekében, hogy az emberek életét komfortosabbá tegye.

A Seat elnöke, és pénzügyi, emellett információ-technológiáért felelős alelnöke, Carsten Isensee kifejtette, hogy “hetvenéves története alatt a Seat bebizonyította, hogy képes megújulni, és újra felfedezni önmagát, és ezáltal sikeresen megfelelni a felmerült kihívásoknak. Egy átalakító erő volt nyomon követhető a gépkocsigyártó társaság átalakulásától egy erős technológiai és ipari vállalattá történő fejlődésééig.”

Barcelonából a (nagy) világba

A Seat a Zona Franca-ban – a barcelonai vámszabad tájon – található gyárában 1953-ban kezdte meg a gyártást, akkor naponta 5 Seat 1400-ast gyártottak. Miután 40 évig a márka történetében olyan ikonikusnak számító modelleket gyártottak, mint a Seat 600 és a Seat 127, a márka egy új, nagyobb, és új üzem felépítése mellett döntött, és 1993-tól a gyártást Barcelonából Martorellbe vitte. Ezt a gyárat, amelyik 244.5 milliárd pesetás (1.47 milliárd euró) kiindulási beruházás után alakult meg, a második nemzedékhez tartozó Seat Ibiza és a korszerű Seat Cordoba bevezetésével adták át. Ezekből naponta 1 500 darabot gyártottak.

Ebben a pillanatban a társaság három gyártó központtal ellátott: Barcelona, El Prat de Llobregat és Martorell, ahol pillanatnyilag az Ibizát, a Leont és az Aronát gyártják. Ezen túl a vállalat a Cseh Köztársaságban gyártja az Atecát, Németországban a Tarracót, Portugáliában az Alhambrát, és Szlovákiában az elektromos Mii-t, a Seat 100 %-ban elektromos gépjárműjét. A mai napig összesen több mint 19 millió Seat gépjárműt gyártottak.

Mióta a cég 1965-ben létrehozta az első export értékesítését, mikor is a célország Kolumbia volt, a Seat Spanyolország vezető ipari exportőrévé vált, és a spanyol gazdaság egész exportjának csaknem 3%-át adja. Manapság a Seat gépjárművek olyan helyekre is eljutnak, mint Új-Zéland, Mexikó és a Francia Guyana.

A Seat az elmúlt 70 évben exponenciális fejlődést mutatott, a gépjárművek tervezésétől a gyártáson keresztül az export értékesítésig. Manapság három perc alatt állítanak elő ugyanannyi gépjárműt, mint ezelőtt egy egész nap alatt, és összehasonlítva azzal, hogy az 1950-es években egy Seat 600-asra két évet kellett várni, ma a Fast Lane szolgáltatással 5 számítógépes kattintással 10 perc alatt vásárolhatunk gépkocsit, melyhez 21 nap alatt hozzá is juthatunk.

Széles és versenyképes termékválaszték

Az elmúlt 70 évben a gépkocsigyártó összesen 75 modellt hozott forgalomba, eltérő változatban és generációkkal, köztük több olyan nagyfokú modellt, amelyek fordulópontot jelentettek a társaság életében. Kezdve 1953-ban bemutatott Seat 1400-assal, amely a társaság által előállított első autó volt, vagy a mesés Seat 600-ast, amit 1957-ben mutattak be, és rövid időn belül a szabadság és a mobilitás jelképé vált. 1984-ben megjött az első Seat Ibiza, 1999-ben ugyanakkor a Seat Leon, aminek értékesítési sikere bevezetése óta tart. Javasolt azt is megjegyezni, hogy 2016-ban a társaság hangsúlyosan bővítette a termékválasztékot úgy, hogy a Seat Atecával, a Seat Aronával és a Seat Tarracoval belépett a szabadidő gépjárművek (SUV) szegmensébe, és 2019-ben közzétette a Seat Mii Electric, az első elektromos autó bemutatását.

A gépkocsik fejlődése és korszerűsítése ezen 70 éves út esetén állandó volt, ami folytonosan kiegészült a technológiai fejlődés eredményeivel az autó minden vonatkozásában, a biztonsági rendszerektől kezdve a legfejlettebb összekapcsolhatósági eszközökig. Ezen túl a Seat a fenntarthatóbb és környezetbarátabb mobilitás iránti elkötelezettsége részeként a cég kiemelkedő elektromos offenzívába kezdett. Ebben az értelemben a társaság új elektromos és plug-in hibrid modelleket fog bevezetni 2020-ban és 2021-ben, amelyek kapcsolódnak ezt követően a Seat Mii jelen pillanatban már kapható elektromos változatához. Ezekből első alkalommal a korszerű Leon család, amelyiknek van plug-in hybrid (PHEV) verziója; a Tarraco PHEV és a nemrégiben elindított CUPRA Formentor, melynek lesz elektromos plug-in hibrid fajtája, végül ugyanakkor az el-Born, mint a vállalat második 100% -os elektromos járműve csatlakozik a Mii elektromos autóhoz.

A CUPRA, a Seat képessége, hogy újra felfedezze önmagát

Az Ibiza CUPRA 1996-os elindítása óta a CUPRA régóta a Seat sportosságának legmagasabb szintű kifejeződése volt. 2018-ban a Seat ismételten megújulási képességéről tett tanúbizonyságot, és megteremtette a CUPRA márkát. A CUPRA a társaság azon márkája, amit azzal a céllal hoztak létre, hogy egyéni igényeket kiszolgáló projektként jelenjen meg. A CUPRA által a Seat új piacokra és új vevői célközönséghez jut el. Ez a célközönség mindazonáltal azokból áll, akik különlegesebb terméket keresnek, és ezen át a márka hozzájárul a Seat jövedelmezőségének növekedéséhez. A modern márkát úgy tervezték, hogy elbűvölje a motor teljesítmény rajongóit. A márka elektromos modelljeit a haladó szellemű formatervezés és sportos teljesítmény jellemzi. A CUPRA Ateca és a korszerű CUPRA Leon család bevezetése után az autógyár közelmúltban megnyitott “CUPRA Garázs” centrumában elénk tárta a CUPRA Formentort, az első jellegzetes modellt, amit a Seat legsportosabb márkája részére terveztek és Martorellben állítanak elő.

Sokkal több, mint egy autógyár – egy mobilitási technológiai cég

Ha a Seat azzal a céllal született, hogy a demokratizálják a mobilitást Spanyolországban, a közelmúltban a társaság hatalmas lépéseket tett annak érdekében, hogy az autók gyártásán túlmutató mobilitási szolgáltatóvá váljék azért, hogy reagáljon a jövő egyik nagy trendjére: az együttműködő, megosztott és fenntartható gazdaságra. Ebben a szellemben jelölték ki 2019-ben a Seat-ot a egész Volkswagen-csoport kompetencia központjává a mikromobilitás területén, hogy vezesse a települési mobilitással kapcsolatos új gyártmányok és szolgáltatások stratégiájának kialakítását. Ennek érdekében a cég elindította a települési mobilitás stratégiai kereskedelmi egységét, a Seat Urban Mobility-t, és prezentálta az eScooter Concept tanulmány motorkerékpárt, a Seat első motorkerékpárját, illetve az eKickscooter Concept termékeket, amelyek az elektromos EXS Kickscooter modellváltozatokat egészítik ki.

Mindezen túl a megújulási képesség és a egész átalakulás példájaként a társaság 2019-ben megteremtette a Seat: CODE-ot, a szoftverfejlesztés nívós szintű központját. A modern laboratórium két fő dimenzió előmozdításán dolgozik a Seat-on belül. Egyrészt arra törekszik, hogy erőteljesen vigye tovább a digitális átalakítást, és a folyamatok digitalizálása révén növelje a hatékonyságot. Másrészt erősítse a vállalkozásbeli modelleket a mobilitás, az összekapcsolhatóság és az autó digitalizálása új koncepcióinak területén, különös tekintettel a Seat-ra.

Ezen túl a társaság 2020-ban megnyitja a korszerű CASA Seat-ot, azt a Barcelona szívében található központot, amit azért hoztak létre, hogy tisztelegjenek a Seat 70 évvel ezelőtti születésének helye előtt. A CASA Seat lesz a gyülekezőhely a jövő mobilitásának felfedezéséhez, és több olyan sokirányú tevékenységnek is otthon ad ezt követően, amely referenciaként szolgál Barcelona település kulturális programjában.

Az ipar jelene és jövője Spanyolországban

70 éves története alatt a Seat a fenntartható növekedés állandó pályáján haladt, ami előre vitte a spanyol autóipart. Ahol a gépkocsigyártás 1953-ban 925 fővel kezdetét vette, ott ma a Seat-nál több mint 15 000 alkalmazott dolgozik, és ennek multiplikáló hatása van a beszállító iparra, teljességében csaknem 100 000 munkahelyet teremtve. 2017-ben a társaság az Egészségügyi és Rehabilitációs Centrum (CARS Healthcare and Rehabilitation Centre) megnyitását követően a munkahelyi egészségvédelem referenciájává is vált a vállalati környezetben. Ez egy egyedi egészségügyi center, amely megelőző és egészségügyi szolgáltatást, mitöbb rehabilitációs ellátást nyújt a társaság több, mint 15 000 munkavállalója részére, és minden évben több mint 70 000 konzultációt folytat le.

2019-ben 11.157 milliárd eurós összforgalommal, a gépjárművek és az alkatrészek exportjával a forgalomból 81% -kal részesedve (9.041 milliárd euró), a Seat Spanyolország vezető ipari exportőre volt. Hasonlóképpen, a Seat martorelli gyára gyártja a legtöbb autót Spanyolországban, Európa második legnagyobb gépkocsigyártó piacán. Ajánlott megemlíteni azt is, hogy a Seat 2019-ben 1,259 milliárd eurót különített el beruházásokra és a K + F ráfordításokra, ebből 27 millió eurót közvetlenül a martorelli létesítményeinek fenntarthatósági kezdeményezéseibe fektettek be a széndioxid kibocsátás csökkentése céljából. Egy ambiciózus környezetvédelmi stratégiának hála a gyárat 2030-ra nulla széndioxid kibocsátású üzemmé formálják.

A társaság a dolgozók egészségének megőrzése és a vállalati környezet megvalósításának kapcsán is igazodási pontot jelent a CARS Egészségügyi- és Rehabilitációs Center 2017-es megnyitása után. A Centrum speciális orvosi centrum, mely megelőző és egészségfenntartó kezeléseket és rehabilitációs lehetőségeket ad a társaság több mint 15 000 dolgozójának, és csaknem 70 000 orvosi konzultációt valósít meg egy év alatt.

Egyesült erővel a múltban és a következő években – a Seat 6OO-astól a lélegeztető gépek gyártásáig

A Seat 70 éve az emberek életének részévé vált egy olyan kihívást jelentő időben, akárcsak a COVID-19 válság, mikor is meg akarta mutatni a társadalom és annak szükségletei iránti elkötelezettségét. Ebben a nehéz időszakban a Seat eltérő kezdeményezéseket indított a vírus leküzdésére; ezáltal konkrétan a kórházak részére leginkább elengedhetetlen berendezések, példának okáért a lélegeztető gépek gyártását indította el. A 150 mesterből álló csapat hetekig dolgozott a prototípus kifejlesztésén, a Seat-nál kinyomtatott fogaskerekek, a sebességváltó tengelyek és a Seat Leon ablaktörlő adaptált motorja felhasználásával. Ennek eredményeként több mint 600 lélegeztető gépet gyártottak és küldtek a kórházakba egész Spanyolországban, amely a vállalt szerény hozzájárulása volt ahhoz, hogy a jövő reményteli legyen, ahol közösen megint kimerészkedünk az utcákra és az utakra annak érdekében, hogy apránként újból élvezhessük a szabadságot.